Pengikut Blog Yang Pelik-pelik Ada

Ahad, 14 Ogos 2011

Tukang kayu guna kaki untuk bertukang

Seorang lelaki yang kehilangan keupayaan tangannya selepas dilahirkan kerana diserang polio tanpa diduga telah menjadi tukang kayu.


Sintayehu Tishale, 42, menggunakan kakinya untuk menggergaji, mengetuk dan melarik kayu menjadi perabot, yang kemudian dijual di bengkelnya.

Walaupun pergerakannya terhad, tukang yang mahir ini boleh mengetuk paku dengan ketepatan yang luar biasa dan boleh mengendalikan jentera yang merbahaya dengan kaki cekap beliau.


Bapa kepada anak lima ini, yang menggunakan basikal kerusi khas yang disesuaikan untuk berjalan, terkenal di kampung halamannya di Addis Ababa, Ethiopia, kerana bakat besarnya.

Beliau berkata bagi membangunkan kemahiran menakjubkan beliau terpaksa melatih kakinya untuk menjadi lebih kuat dan lebih fleksibel.


Sintayehu berkata: "Ketika saya masih kecil, saya pernah bekerja di taman menggunakan kaki saya sebagai tangan. Kemudian saya mula untuk membaiki benda-benda kecil seperti bangku dan mengamalkan mengasah pisau dengan kaki saya. Saya pastikan untuk berlatih seberapa banyak yang mungkin kerana saya tahu saya mesti membuat kaki saya bekerja seperti tangan."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Derma Untuk Pelik klik Sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk Traffic Widget

IP